Sebastian Kulczyk sprzedaje firmy zarządzające autostradą wybudowaną przez jego ojca. Zysk może wynieść nawet 4 mld zł

„Puls Biznesu” poinformował, że Sebastian Kulczyk rozważa sprzedaż wszystkich akcji spółek, które zbudowały i zarządzają autostradą A2. Oferty sprzedaży już są rozsyłane.
„Puls Biznesu” podaje, że Sebastian Kulczyk, syn ś.p. Jana Kulczyka, zamierza sprzedać swoje udziały w spółkach, które wybudowały i zarządzają autostradą A2. Są to: Autostrada Wielkopolska (AWSA), Autostrada Wielkopolska II (AWSA II) i Autostrady Eksploatacje.
„Puls Biznesu” dotarł do informacji, że Cantor Fitzgerald Europe, bank inwestycyjny, który specjalizuje się m.in. w aktywach infrastrukturalnych, rozesłał kilka dni temu ofertę dotyczącą pakietu Sebastiana Kulczyka. Otrzymało ją ponad 100 potencjalnych inwestorów.
Informację o zamiarze sprzedaży potwierdził członek zarządu Kulczyk Investments Jarosław Sroka. – Potwierdzam, że w związku z zainteresowaniem międzynarodowych inwestorów finansowych właściciel Kulczyk Investments przystąpił do tzw. przeglądu opcji strategicznych. Sebastian Kulczyk już sześć lat temu zapowiedział stopniową przebudowę portfela – powiedział „Pulsowi Biznesu” Sroka.
Kulczyk bierze pod uwagę sprzedaż wszystkich udziałów we wszystkich wymienionych spółkach. Zarządza nimi za pośrednictwem spółki KI One, dawniej Kulczyk Holding. Według dziennika, wartość takiej transakcji może wynieść nawet cztery miliardy złotych.
– Oznacza to zakończenie trwającego prawie trzy dekady procesu budowy ich wartości przez Jana Kulczyka i początek realizacji międzynarodowej strategii rozwoju grupy przez Sebastiana – podaje „Puls Biznesu”. Gazeta przypomina również, że w ramach nowej strategii Sebastian Kulczyk już od dłuższego czasu wycofuje się z interesów na rynkach regulowanych.
Co ciekawe, na pewno powodem takiej decyzji nie jest wygaśnięcie umowy. Ta bowiem jeszcze będzie obowiązywała przez 15 lat.
– Koncesyjna autostrada A2 ze Świecka do Konina jest największym przedsięwzięciem infrastrukturalnym w Polsce zrealizowanym w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Wykonanie tego skomplikowanego i długoterminowego projektu było możliwe dzięki umowie koncesyjnej zawartej z rządem RP w 1997 roku na okres 40 lat – czytamy na stronach spółek autostradowych.
Według „Pulsu Biznesu”, szczególnie atrakcyjne są udziały w AWSA II. Projekt zrealizowany przez tę spółkę przynosi duże i stabilne zyski. Sprawozdanie spółki za 2020 rok wskazuje, że jej zysk na sprzedaży osiągnął 91,3 mln zł, zaś netto 137,8 mln zł. Gorzej wygląda AWSA.
– Ze sprawozdania z jej działalności wynika, że w 2020 r. spółka miała 600 mln zł straty, a skumulowane straty netto sięgają 4,2 mld zł. Straty wynikają m.in. z tego, że AWSA przekazała kilka lat temu do depozytu Ministerstwa Finansów 1,38 mld zł jako zabezpieczenie roszczeń związanych z rozliczeniami za przejazd odcinkiem A2 kierowców ciężarówek – podaje dziennik.
Co w zamian? Według gazety, Sebastian Kulczyk zamierza skupiać się obecnie na nowych technologiach. Pozbywa się również udziałów w branży paliwowo-energetycznej. Dziennik przypomina, że niedawno sprzedał spółkę Serinus Energy.
Sebastian Kulczyk to urodzony w listopadzie 1980 roku syn Grażyny Jana Kulczyka. Ojciec obecnego miliardera zmarł w 2015 roku. Według rankingu „Forbes” Sebastian Kulczyk w 2021 roku był szóstym najbogatszym Polakiem. Jego majątek oszacowano na 6,4 mld zł.
Dominik Cwikła
Autor jest dziennikarzem i publicystą, założycielem portalu kontrrewolucja.net. Profile autora w mediach społecznościowych: Facebook, Twitter, YouTube
Źródło: tvn24.pl / money.pl / pb.pl / prawy.pl