
Hydrocar Premier jest wspólnym przedsięwzięciem polskich inżynierów z Wojskowej Akademii Technicznej oraz AGH.
Został pokazany szerszej publiczności na targach Moto Show w Krakowie. Ma 270 koni mechanicznych mocy, sportową sylwetkę i napęd na cztery koła. Może być zdalnie sterowany za pomocą telefonu komórkowego.
Stworzyła go firma RIOT Technologies. Pracuje ona m. in. nad autonomicznymi samochodami, czyli takimi poruszającymi się bez udziału kierowcy. Zajmuje się również mechatroniką, elektroniką, robotyką oraz automatyką. Firma powstała w oparciu o pracowników oraz absolwentów AGH i Krakowskiego Centrum Innowacyjnych Technologii INNOAGH.
RIOT Technologies i WAT stworzyli projekt samochodu Premier w pół roku. Auto wykorzystuje baterie LiFePO4 96V oraz ogniwa paliwowe PEM zamieniające wodór z wodorków metali na prąd elektryczny. Konstrukcja używa zbiornika pod ciśnieniem kilu bar opracowanego przez WAT. Pozwala na szybkie tankowanie wodoru. Mieści on pięć razy więcej niż w zbiornikach ze sprzężonym gazem. Instytut Transportu Samochodowego poinformował, jak podaje inżynier Daniel Prusak, o planach utworzenia sieci stacji paliwowych z wodorem.
Projekt jest w całości polski. Wykorzystuje autonomiczne systemy wspomagania jazdy omijające przeszkody na drodze. Na każdym kole posiada bezszczotkowy silnik elektryczny BLDC chłodzony wodą. Umożliwia m. in. sterowanie momentem obrotowym każdego koła z osobna. Konstruktorzy rozwijają prototyp, aby w przyszłości m. in. sam zawracał.
Ramowa konstrukcja z włókien węglowych pozwala na podróż dwóch osób. Posiada wspomaganie kierownicy, światła LED, niskoprofilowane opony, tempomat, skórzaną tapicerkę, system kontroli trakcji, a także układ do ruszania "pod górkę". Dane pracy pojazdu takie jak naładowanie baterii ukazuje elektroniczny wyświetlacz. Kształt nadwozia zaprojektowali bracia Władysław (AGH) i Stefan Hamiga (ASP).
Pojazd jest w fazie eksperymentów. Ich wyniki będą opublikowane w prasie i pozwolą zdaniem twórców m. in. na poznanie technik magazynowania energii, układów jezdnych, elektroniki w kontekście ich dalszego rozwoju.
Zespołem twórców kierował profesor Leszek Jaroszewicz z Wydziału Nowych Technologii i Chemii Wojskowej Akademii Technicznej. Łącznie składa się z dwudziestu jeden osób. Układ napędowy stworzył Michał Bełzowski, systemy jezdne - Paweł Jabłoński, elektronikę - Kacper Zioło i Grzegorz Góra, konstrukcję - Jan Żarów, sterowanie - Grzegorz Kapiel a systemy mechatroniczne - Daniel Prusak.