Nauka zdalna - wśród oszustw i bez efektów? - szokujące wyniki sondażu Dziennika Gazety Prawnej!

0
0
/ pixabay

Pandemia przyzwyczaja nas do oddalania się od ludzi, przykładem tego stają się zdalne formy pracy czy nauczania. Czy są efektywne - zastanawiali się twórcy sondażu Dziennika Gazety Prawnej, przepytując 200 nauczycieli.Wyniki są zaskakujące...

70% nauczycieli przyznaje, że ich uczniowie grają czy słuchają muzyki podczas lekcji, prawie 60% przyłapało podopiecznych na oszustwie podczas sprawdzianu, a ponad połowa uważa, że edukacja zdalna (e-edukacja) nie pozwala dobrze przyswoić materiału.

"Ogólnopolskie Forum Nauczycieli i Dyrektorów zapytało na prośbę DGP 200 nauczycieli o to, jak oceniają zdalną edukację. Teoretycznie wygląda to całkiem dobrze – pedagodzy deklarują, że udaje im się utrzymać uwagę klasy i dyscyplinę. Ale już na pytanie, czy zdalna nauka ma sens, niemal 40 proc. odpowiedziało przecząco. Najgorzej jest z tymi uczniami, którzy tylko udają, że są obecni." - podaje Dziennik Gazety Prawnej.

Materiał musi być podany w przystępnej formie online, to zabiera dużo czasu nauczycielom. Uczniowie oszukują, że się uczą, podczas gdy są zajęci innymi sprawami. Jak podaje PAP, ze względu na prywatność kamerki ustawione są tak, by obraz nie obejmował dalszej części mieszkania, a komputer jest narzędziem nie tylko nauki, lecz i rozrywki - dlatego uczniowie włączają sprzęt i zaczynają robić co im się żywnie podoba.

Jak wygląda aktywność na lekcjach? Tu odpowiedzi nauczycieli są mocno podzielone. Nie brakuje zdecydowanych „nie” i „tak”, ale przeważa: „to zależy”. Od czego? Przede wszystkim od wieku uczniów. – „Bardziej aktywni są uczniowie klas 4–6, mniej – klas 7, a najmniej ósmoklasiści”, „Ok. 25 proc. jest aktywna, reszta jest obecna, czasem tylko włączy się do lekcji, a jakieś 20 proc. uczestniczy bezobjawowo”

Stąd problem z opanowaniem materiału. Choć większość nauczycieli zachowuje optymizm, to już 28% uważa, że nie zdąży zrealizować programu. Uczniowie oszukują podczas sprawdzianów - korzystając z wyszukiwarek. Do tego, pomoc rodziców irytuje nauczycieli. Rodziców z kolei męczy ilość zadań, których ich zdaniem jest za dużo. W sumie: choć nauczanie zdalne ma swoje plusy, zaangażowani w proces nauczania i wychowania widzą jego minusy. W badaniu zabrakło głosu uczniów, które mogłyby ukazać sprawę z ich punktu widzenia, choć DGP cytuje pytanie uczniów III klasy szkoły podstawowej:

Kiedy, proszę pani, wrócimy do szkoły, bo my chcemy do szkoły”. Jeśli tych pytań jest więcej, to warto je rozważyć. Bo - jak zaznacza jeden z nauczycieli - nauczanie zdalne to prosta droga do uzależnienia od komputera, a na tym wady się nie kończą...

 

Źródło: PAP, Dziennik Gazety Prawnej

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Przejdź na stronę główną