Mnóstwo Ukraińców w polskich szkołach?! MEiN wydało wskazówki nauczania!

W związku z aktualną sytuacją w Ukrainie MEiN przygotowało rekomendacje dla nauczycieli i pedagogów. Nauczyciele powinni m.in. wzmacniać poczucie bezpieczeństwa, a także wprowadzić skuteczny sposobu porozumiewania się mimo bariery językowej.
Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało zestaw wskazówek i rekomendacji, które mają pomóc nauczycielom i pedagogom szkolnym w rozmowie o emocjach uczniów oraz informowaniu o aktualnej sytuacji w Ukrainie.
Materiał został podzielony na kilka części – pomoc uczniom z Polski, uczniom z Ukrainy, którzy na co dzień przebywają w Polsce i wskazówki dotyczące wsparcia dzieci z Ukrainy, które trafiły do Polski w związku z eskalacją działań zbrojnych. "W obliczu trwającej sytuacji kadra pedagogiczna polskich szkół i placówek powinna być gotowa zarówno od strony organizacyjnej, jak i mentalnej do podejmowania nowych zadań i obowiązków" – zaznaczyło w komunikacie ministerstwo.
Nauczyciele i pedagodzy w trakcie rozmów z uczniami powinni m.in. "nie wzbudzać u uczniów niepotrzebnego lęku i niepokoju, dać dzieciom przestrzeń do mówienia o swoich uczuciach i emocjach". Resort podkreślił również, że należy wskazać sposoby radzenia sobie w trudnej psychologicznie sytuacji. Pedagodzy powinni także przedstawić i wyjaśnić obecną sytuację w Ukrainie, omówić zasady bezpieczeństwa, wyjaśnić, jak można pomóc Ukraińcom, którzy trafili do Polski, a także tym, którzy pozostali w swoim kraju. "Dodatkowo ważne jest, aby z polskimi uczniami podczas rozmów omówić skuteczne sposoby i formy porozumiewania się z dziećmi z Ukrainy" – dodał resort.
Ministerstwo Edukacji i Nauki wśród rekomendacji dotyczących prowadzenia rozmów z uczniami z Ukrainy, które na stałe przebywają w Polsce wyróżniono m.in. wzmocnienie ich poczucia bezpieczeństwa, ustalenie, czy uczeń i jego rodzina potrzebują pomocy, a także "uwzględnienie ich potrzeby okazywania emocji i uszanowanie decyzji o potrzebie rozmowy na temat toczącej się wojny". "Do polskich szkół trafią też uczniowie − uchodźcy z Ukrainy, którzy powinni zostać objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną. (…) Niezbędne jest też budowanie poczucia bezpieczeństwa oraz podejmowanie działań na rzecz aktywnego i pełnego włączenia tych uczniów w życie szkoły oraz środowiska lokalnego" – zaznaczyło MEiN.
Rekomendacje dla uczniów z Ukrainy, którzy znaleźli się teraz w Polsce, obejmują przede wszystkim kwestie organizacyjne – wprowadzenie skutecznego sposobu porozumiewania się pomimo bariery językowej, zapewnienie gotowości do pomocy, zapoznanie z podstawowymi zwrotami w języku polskim.
- W tej chwili na polsko-ukraińskiej granicy w większości są kobiety i dzieci; kolejki są gigantyczne, na pewno ponad ćwierć miliona osób - mówił szef KPRM Michał Dworczyk. Do Polski wpuszczany jest praktycznie każdy, również ci, którzy nie mają dokumentów, procedury zostały uproszczone - dodał.
Szef KPRM w rozmowie z RMF FM był pytany o sytuację na polsko-ukraińskiej granicy. Według wcześniej przekazywanych informacji, schronienie w Polsce znalazło już ponad 200 tys. uchodźców z Ukrainy. "W tej chwili na granicy są praktycznie wyłącznie uciekinierzy i w większości są to kobiety i dzieci, ponieważ po ogłoszeniu mobilizacji powszechnej, wszyscy mężczyźni od 18 do 60 roku życia są wyłączeni z możliwości wyjazdu z kraju" - mówił Dworczyk.
Jak dodał, kolejki na granicach Polski z Ukrainą są gigantyczne. "Jakbyśmy tak policzyli przejścia graniczne funkcjonujące jest na pewno ponad ćwierć miliona osób chcących wyjechać z kraju i to rzeczywiście poważny problem. Rozmawiamy z władzami ukraińskimi (...) o maksymalnym uproszczeniu procedur. To jest niezbędne, żeby tą bardzo trudną sytuację po ukraińskiej stronie przejść granicznych rozwiązać" - powiedział.
Dworczyk zwrócił uwagę, że zostały wprowadzone ekstraordynaryjne procedury "dlatego, że do Polski wpuszczany jest praktycznie każdy, nawet osoby nieposiadające dokumentów". "Procedury sprawdzania też zostały uproszczone" - dodał szef KPRM.
WO
Źródło: PAP