NOWY PODATEK! Tym razem od reklam...

Jak wynika z informacji portalu wpolityce.pl, w najbliższym czasie rząd ma zająć się projektem przepisów o opłacie od przychodów reklamowych, którą mają płacić właściciele mediów, w tym kin i nośników reklam zewnętrznych. Z daniny mają być zwolnione najmniejsze podmioty z mediów tradycyjnych, płacić ją będą natomiast globalne koncerny internetowe.
Z informacji podanych na portalu wirtualnemedia.pl można dowiedzieć się, że według ustaleń wPolityce.pl nowa opłata ma objąć wszystkich właścicieli mediów: nadawców telewizyjnych i radiowych, wydawców prasowych i internetowych, a także operatorów kin oraz właścicieli nośników outdoorowych i indoorowych. Z daniny nie będą wyłączone Telewizja Polska i rozgłośnie Polskiego Radia. Stawka opłaty ma być różna w zależności od typu mediów oraz kategorii reklamowanych marek. wPolityce podało, że właściciele mediów będą płacić więcej za przychody z reklam produktów i usług wiążących się z kosztami społecznymi, np. niezdrowej żywności (w tym napojów słodzonych), gier hazardowych i farmaceutyków. W przypadku reklam internetowych stawka ma być taka sama dla wszystkich podmiotów. Daninę mają płacić także najwięksi gracze: globalni giganci tacy jak Google czy Facebook oraz wydawcy czołowych portali horyzontalnych. Natomiast w segmencie prasowym z opłata ma być niska i obwiązywać tylko do pewnego poziomu przychodów. Konkretów na temat stawek opłaty od przychodów reklamowych na razie nie podano. wPolityce sugeruje, że danina może mieć charakter progresywny - podmioty o największych przychodach będą płacić najwyższe stawki. Według portalu projekt przepisów ma trafić pod obrady rządu bardzo szybko, a Sejm może się nim zająć już w marcu. W efekcie nowa opłata weszłaby w życie w ciągu kilku miesięcy. WPolityce podkreśliło, że pieniądze z nowej daniny będą zasilać Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Fundusz Wsparcia Kultury i Twórczości w Obszarze Mediów (Funduszem Wsparcia Kultury zarządza Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego). - Chodzi więc o obszary związane z walką z pandemią COVID oraz z jej skutkami w sferze społecznej - skomentowano.
Co ciekawe to nie pierwsze tego typu doniesienia. O przygotowywaniu daniny od przychodów reklamowych poinformował we wrześniu ub.r. „Dziennik Gazeta Prawna”, powołując się na źródło zbliżone do kierownictwa Solidarnej Polski. Napisano, że spodziewane przychody z podatku to nawet 1,6 mld zł rocznie, co przy obrotach na polskim rynku reklamowym wynoszących w ostatnich latach ok. 9-10 mld zł oznacza, że stawka daniny wynosiłaby ok. 15-20 proc. Nowa danina miałaby zostać wprowadzona, jeśli nie uda się uchwalić regulacji w zakresie dekoncentracji mediów. Doniesienia dziennika dementował Sebastian Kaleta, wiceminister sprawiedliwości i poseł Solidarnej Polski. - To nie jest żaden nowy pomysł SolPolu, ale wrzutka niezgodna z rzeczywistością - stwierdził na Twitterze. - Proponowaliśmy w 2017 odważną dekoncentrację mediów, od tamtego czasu prace prowadzi wyłącznie MKDiN. W ostatnich rozmowach nie formułowaliśmy nowych propozycji. Konsekwentnie uważamy, że Polska potrzebuje nowoczesnych regulacji dotyczących koncentracji na rynku mediów. Najważniejsze kraje UE je mają, co potwierdza, że jakość debaty publicznej to jedna z największych wartości w demokratycznym państwie i zasługuje na szczególne przepisy - tłumaczył Kaleta. Pytani przez Wirtualnemedia.pl specjaliści z rynku mediów i reklamy ocenili, że jeżeli podatek ten faktycznie wejdzie w życie szczególnie mocno dotknie lokalne, polskie media, które dziś są w słabej kondycji finansowej, a także te mniejsze. W przypadku tych silniejszych spowoduje, że przestaną myśleć o jakichkolwiek inwestycjach i trudniej będzie im konkurować z globalnymi graczami. Według szacunków Publics Groupe w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 6,07 mld zł, co wobec 6,87 mld zł rok wcześniej oznacza spadek o 11,7 proc. Zaważyły o tym wyniki drugiego kwartału, kiedy w związku z lockdownem po wybuchu epidemii spadek wyniósł aż 27,9 proc.
WO
Źródło: wirtualnemedia.pl, wpolityce.pl