Wykuta małpa na Drzwi Gnieźnieńskie, latające spodki na włoskich obrazach z XV wieku, średniowieczne manuskrypty spisane nieznanym językiem, czyli „Tajemnice dzieł sztuki"

Wydana nakładem wydawnictwa Fronda praca „Tajemnice dzieł sztuki" (autorstwa Przemysława Barszcza i Joanny Łenyk-Barszcz) to popularnonaukowa lektura rozrywkowa, którą nie tylko przyjemnie się czyta, ale która skutecznie popularyzuje wiedzę o historii sztuki i doskonale wzbudza zainteresowanie kulturą.
Pierwszym z bohaterów autorów pracy „Tajemnice dzieł sztuki" jest Michelangelo Merisi da Caravaggio, agresywny pieniacz, morderca, wyrzucony z zakonu joannitów, wybitny malarz, któremu dziś lewica bezpodstawnie przypisuje homoseksualizm. Jego obrazy były niezwykle realistyczne dzięki temu, że do malowania używał Camera obscura (prostego urządzenia optycznego, które wyświetlało na płótnie obraz z rzeczywistości).
Drugą ciekawostką opisaną przez autorów pracy „Tajemnice dzieł sztuki" jest kwestia obecności na pochodzących z XII wieku Drzwiach Gnieźnieńskich małpy – zwierzęcia niewystępującego na ziemiach polskich (tym bardziej w średniowieczu). Co ciekawe, małpa występuje też na drzwiach katedry w Santiago de Compostela – od siebie dodam, że na tej podstawie zwolennicy teorii ''starożytnych kosmitów'' mogliby wysnuć teorie o tym, że w średniowieczu małpy śmigały statkami kosmitów po Europie. Na Drzwiach Gnieźnieńskich prócz małpy są też wizerunki: smoka, gryfa, centaura, harpii i ptaków stymfalijskich (które miały żelazne skrzydła, szpony i dzioby, oraz żywiły się ludzkim mięsem) – co w oczach zwolenników teorii o starożytnych kosmitach może świadczyć, że takie mutanty tworzone przez kosmitów były i w naszym kraju.
Miłośnikom teorii o starożytnych kosmitach spodobają się też w pracy „Tajemnice dzieł sztuki" rozdziały o: latających spodkach na renesansowych włoskich obrazach z XV wieku, czy pochodzącym z XIV wieku manuskrypcie Wojnicza (spisanym w nieznanym języku i ilustrowanym rysunkami roślin nieznanych przyrodnikom – które zapewne w duchu zwolenników teorii o starożytnych kosmitach są zapisem flory z innej planety, zapewne tej z okolic Syriusza B).
Autorzy „Tajemnice dzieł sztuki" na łamach swojej pracy opisali również: baldachim nad wejściem do krypty Józefa Piłsudskiego na Wawelu (symbolicznie zrobiony z fragmentów budowli zaborców), tragiczną historię zakonu templariuszy, hipotezę o ukryciu we freskach, które Michał Anioł namalował w Kaplicy Sykstyńskiej, faz rozwoju ludzkiego mózgu, postać zabitego podczas wojny domowej w Hiszpanii malarza Alfonso Ponce de León, który był związany z nacjonalistyczną grupą Falanga.
W pracy „Tajemnice dzieł sztuki" czytelnicy znajdą też ciekawe rozdziały o: XIV wiecznych płaskorzeźbach słonia i nosorożca, a nawet babirussy z Indonezji (mało do dziś zbadanego zwierzaka), z krakowskich kamienic, twórczości Jeana-Baptista-Camille Corota, ziołach widocznych na obrazie ''Madonna z Paczółtowic'', ''Ostatniej Wieczerzy'' Leonarda da Vinci, historię niezwykłego kościoła templariuszy w Chwarszczany (miejscowości w województwie zachodniopomorskim), symbolach ukrytych w patriotycznym malarstwie Jana Matejki, tajemnicy jednego z obrazów Piero di Cosimo, historii malarstwa niderlandzkiego, i obrazie Leonarda da Vinci „Dama z gronostajem".
Jan Bodakowski
Źródło: prawy.pl